Eleverna ska examineras i språksociologi genom att göra egna filmer gruppvis (i programmet http://goanimate.com/) om ämnena:
- Dialekt
- Sociolekt
- Kronolekt
- Sexolekt
Grupperna ska bestå av 3-4 elever. De kommer att ha tre lektioner á 90 minuter tillgodo för att samla fakta och skapa filmerna.
Grupperna ska redovisa sina filmer och reflektera muntligt i 5-10 minuter kring upplägg och filmskapande samt delta och ge respons till kamraternas redogörelser.
Betyg A
|
Betyg C
|
Betyg E
|
Eleven kan
göra välgrundade och nyanserade reflektioner över hur språklig
variation hänger samman med talare och kommunikationssituation samt ge
exempel på och nyanserat diskutera hur språk och språkbruk kan markera
avstånd och samhörighet. Dessutom resonerar eleven utförligt, utifrån
flera olika perspektiv, om attityder till flera olika former av
språklig variation.
|
Eleven kan
göra välgrundade reflektioner över hur språklig variation hänger
samman med talare och kommunikationssituation samt ge exempel på och
diskutera hur språk och språkbruk kan markera avstånd och samhörighet.
Dessutom resonerar eleven översiktligt, utifrån några olika
perspektiv, om attityder till några olika former av språklig
variation.
|
Eleven kan
göra enkla reflektioner över hur språklig variation hänger samman med
talare och kommunikationssituation samt ge exempel på hur språk och språkbruk
kan markera avstånd och samhörighet. Dessutom resonerar eleven översiktligt
om attityder till någon form av språklig variation.
|
Betygskriterier för muntlig framställning:
Betyg A
|
Betyg C
|
Betyg E
|
Eleven
kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och
åsikter på ett nyanserat sätt samt genomföra muntlig framställning
inför en grupp. Detta gör eleven med säkerhet. Den muntliga
framställningen är sammanhängande, begriplig och väldisponerad.
Språket är ledigt och anpassat till syfte, mottagare och
kommunikationssituation. Eleven har god åhörarkontakt. Vidare kan
eleven med säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel som
stöder, tydliggör och är väl integrerat i den muntliga framställningen.
|
Eleven
kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och
åsikter på ett nyanserat sätt samt genomföra muntlig framställning
inför en grupp. Detta gör eleven med viss säkerhet. Den muntliga
framställningen är sammanhängande och begriplig, och dispositionen tydligt
urskiljbar. Språket är ledigt och anpassat till syfte, mottagare
och kommunikationssituation. Eleven har viss åhörarkontakt. Vidare
kan eleven med viss säkerhet använda något presentationstekniskt
hjälpmedel som stöder och tydliggör den muntliga framställningen.
|
Eleven
kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och
åsikter samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven
med viss säkerhet. Den muntliga framställningen är sammanhängande och
begriplig. Språket är till viss del anpassat till syfte, mottagare och
kommunikationssituation. Vidare kan eleven med viss säkerhet använda
något presentationstekniskt hjälpmedel.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar