LGY11

Här hittar ni svenskans ämnes- och läroplaner för gymnasieelever från skolverket.
 
 

Språklig variation

Ämnets syfte


Undervisningen i ämnet svenska ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

· Kunskaper om det svenska språkets uppbyggnad.

· Kunskaper om språkförhållanden i Sverige och övriga Norden samt det svenska språkets ursprung. Förmåga att reflektera över olika former av språklig variation.

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

· Dialekter och språklig variation i talat och skrivet språk som hänger samman med till exempel ålder, kön och social bakgrund. Skillnader mellan formellt och informellt språkbruk samt attityder till olika former av språklig variation.

· Grundläggande språkliga begrepp som behövs för att på ett metodiskt och strukturerat sätt tala om och analysera språk och språklig variation samt diskutera språkriktighetsfrågor.

Referenslista:
Norrby, Catrin, 2010: Introduktion till sociolingvistik 1 uppl Falun, Norstedts
Einarsson, Jan, 2004: Språksociologi 1 uppl Lund, Studentlitteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar